Günlük hayatımızda çevremizi saran birçok nesne aslında birer geometrik şekildir. Binalar, yol tabelaları, masa üstleri ve kitap kapakları gibi birçok varlık temel şekillerle açıklanabilir. Bu konu sayesinde öğrenciler, geometrik şekilleri tanımayı, özelliklerini ayırt etmeyi ve çevresel farkındalıklarını artırmayı öğrenirler. 5. sınıf yeni müfredat kapsamında öğrencilerin gözlem yapma ve analiz becerileri desteklenir.
Geometrik şekiller, düzlemde veya uzayda belirli özellikleri olan şekillerdir. Düzlemdeki şekillere iki boyutlu şekiller denir. Üçgen, kare, dikdörtgen, paralelkenar, yamuk ve daire bu gruptadır. Bu şekillerin kenar, köşe ve açı özellikleri vardır. Üçgenin üç kenarı ve üç köşesi; karenin dört eşit kenarı ve dört köşesi vardır. Daire ise eğri bir şekildir ve köşesi bulunmaz. Geometrik şekillerin çevre uzunlukları ve alanları hesaplanabilir. Günlük yaşamda geometrik şekillerin yer aldığı nesneleri tanımak, matematiksel düşünme becerilerimizi geliştirir.
Çözümlü Örnek Test Soruları
1. soru:
Yasemin, sınıf panosunu süslemek için renkli kartonlardan kare, dikdörtgen ve üçgen şekiller kesmiştir. Her şekli birer renkli ataşla panoya asmıştır. Karelerin kenar uzunlukları eşit, dikdörtgenlerin kısa ve uzun kenarları farklıdır, üçgenler ise eşkenardır. Yasemin, şekillerin kenar sayılarını karıştırınca hangi şeklin hangi olduğunu karıştırmıştır. Yasemin’in yalnızca kenar sayılarına göre şekilleri ayırt edebilmesi için aşağıdakilerden hangisini bilmesi yeterlidir?
A) Şekillerin renklerini
B) Şekillerin kenar sayılarını
C) Şekillerin büyüklüklerini
D) Şekillerin ağırlıklarını
Cevap: B
Çözüm: Kenar sayılarıyla kare, dikdörtgen ve üçgen ayrımı yapılabilir. Üçgenin 3, karenin ve dikdörtgenin 4 kenarı vardır. Dolayısıyla bu bilgi yeterlidir.
2. soru:
Ahmet’in babası marangozdur. Bir müşteriden gelen siparişte dört eşit kenarlı ve dört dik açıya sahip bir masa yapılması istenmiştir. Babası, bu masa için bir geometrik şekli temel alarak kesim yapacaktır. Ahmet, babasının hangi geometrik şekli kullanacağını tahmin etmek istemektedir. Aşağıdakilerden hangisi bu masa şekli olabilir?
A) Dikdörtgen
B) Üçgen
C) Kare
D) Paralelkenar
Cevap: C
Çözüm: Dört eşit kenar ve dört dik açı kareye aittir. Dikdörtgenin dik açıları olsa da kenarları eşit değildir.
3. soru:
Zeynep, odasını düzenlerken kitaplarını kare, dikdörtgen ve daire şeklindeki kutulara yerleştiriyor. Kalem kutusunu daire şeklindeki kutuya, defterlerini dikdörtgen olan kutuya, yapbozları ise kare kutuya koyuyor. Zeynep, yapboz kutusunun tüm kenarlarının eşit olduğunu ve kutunun köşelerinde 90 derecelik açılar bulunduğunu söylüyor. Buna göre Zeynep’in yapboz kutusu aşağıdaki hangi şekildir?
A) Daire
B) Üçgen
C) Kare
D) Yamuk
Cevap: C
Çözüm: Tüm kenarları eşit ve köşeleri dik açılı olan şekil kare olarak tanımlanır.
4. soru:
Öğretmeni, sınıftaki öğrencilere “bulunduğunuz sınıfın tavanına baktığınızda hangi geometrik şekli görüyorsunuz?” diye sordu. Öğrencilerden bazıları karıştırdı. Tavan dört köşeliydi ve karşılıklı kenarlar eşit uzunluktaydı ama tüm kenarlar eşit değildi. Aşağıdakilerden hangisi bu tanıma uygun bir geometrik şekildir?
A) Kare
B) Dikdörtgen
C) Daire
D) Üçgen
Cevap: B
Çözüm: Karşılıklı kenarları eşit olan ve dört köşesi bulunan şekil dikdörtgendir. Tüm kenarlar eşit olmadığından kare olamaz.
5. soru:
Bir inşaat şirketi, yeni yapılacak bir çocuk parkı için zemin tasarımı yapmaktadır. Zemin üzerine yerleştirilecek oturma alanlarının üçgen şeklinde olması planlanmaktadır. Bu üçgenlerin her kenarının eşit ve köşelerinin de eşit açılı olmasına dikkat edilecektir. Bu oturma alanları için aşağıdakilerden hangisi kullanılmalıdır?
A) Eşkenar üçgen
B) İkizkenar üçgen
C) Çeşitkenar üçgen
D) Dik üçgen
Cevap: A
Çözüm: Üç kenarı ve üç açısı eşit olan üçgen türü eşkenar üçgendir. Tanıma en uygun seçenek budur.
Yorumlar
Yorum Gönder